RADYO REKLAMLARI
Radyo reklamları, görsel nitelik taşımadığı için, reklamcıların yaratıcı bakış açısını sınırladığı ve birçok iletişim sorununa yol açtığı düşünülebilir. Bazı ürün ve markalar, doğaları gereği görsel medyaya kendiliğinden yönelir. Tek gerçek kısıt, yazar olarak hayal gücünüzün sınırlarıdır. Radyoda tanıtılmaya pek de uygun değilmiş gibi görünen markalar, yaratıcı bir bakış açısıyla, bu medya tipini bazen özgün ve yenilikçi şekilde kullanabilmektedir. Etkin radyo reklamları yazmanın anahtarı, öncelikle dinleyicilerin nasıl, neden ve ne zaman radyoyu dinlediklerini anlamaktır. Kullanılabilecek farklı araç ve teknikler, bunun ardından ele alınabilir. Bu tekniklerin birçoğu, radyoya özel olduğundan diğerlerine benzemez.
DİNLEYİCİLER
NASIL DİNLER?
Dinleyiciler
radyoyu iki farklı biçimde dinleyebilir. Alışkanlıkla ve isteğe bağlı dinleme.
“Alışkanlıkla Dinleme” dinleyiş davranışında görülen rutin biçimleri tanımlamak
için kullanılır. Bu dinleyiş biçimi bağlamında, dinleyicinin aynı radyo
programlarını az çok tahmin edilebilir aralıklarla dinlemesi beklenir. Bu
dinleme biçimi, genellikle dinleyicilerin işe gitmeye hazırlandıkları ya da işe
gitmek üzere yola çıktıkları sabah saatlerinde ya da iş günleri boyunca yoğun
saatler sırasında gerçekleşir.
“İsteğe
bağlı dinleme “, dinleyicinin bir kanal ya da programı bilinçli ve seçici bir
şekilde tercih etmesidir. Dinleyicilerin söylenenlere dikkat etme ve odaklanma
seviyesi, bu dinleme biçiminde genelde daha yüksektir. Bu tür dinleme, daha çok
serbest zamanlarda gerçekleşir. Dinleyiciler bu zaman dilimlerinde dinleyiciler
dinledikleri radyo programına daha çok yoğunlaşabilirler.
DİNLEYİCİLER
NEDEN VE NE ZAMAN DİNLER?
Dinleyicilerin
radyoyu dinlemek için iki ana nedeni vardır: “İşlevsel” ve “duygusal”. Trafik
raporları ve hava durumu bildirimleri gibi bilgilere ulaşma gereksinimi,
işlevsel nedenlerinden arasında yer alır. Duygusal nedenler, dinleyicinin
belirli bir program veya sunucuyla ilişkisinden ya da dinleyicinin belirli
türde müzikleri dinlemeye yönelik seçiminden kaynaklanabilir.
Dinleyicilerin
bireysel gereksinimleri, sabahları işlevsel ve duygusal seçimler arasında gidip
gelebilir. Kahvaltı ederken radyo dinlemek, birçok evde sürdürülen ortak bir
deneyimdir. Radyo, arka planda çalışır ve insanların uyanmasını, işe gitmeye
hazırlanmasını sağlar. Bazı insanlar, seçici bir biçimde haberleri dinler ve bu
dinleyiş biçimi, kişiler arabalarında radyo dinleyerek işe giderken de devam
eder.
Gün içerisindeki dinleyiş biçimleri, çevreye bağlıdır. Radyo dinlemenin paylaşılan bir deneyim olduğu ve programın çoğunluk tarafından seçildiği işyerindeki dinleme biçimleri, alışkanlığa dayalıdır ve radyonun işlevi, uygun ruh hali ile ortamı oluşturmaktadır. Evdeki radyo genellikle günlük işleri yaparken insanlara “eşlik etmesi” amacıyla açılır. Dinleyicinin radyoya odaklanış seviyesi, bu tür bir ortamda düşük olsa da program tercihleri genellikle daha kişisel ve seçicidir. Dinleyicilerin dikkati ve katılımı, akşamları veya hafta sonları çok daha yüksektir çünkü daha güçlü kişisel ve eğlence odaklı bir seçim bulunmaktadır.
DİNLEYİCİLERİN
SİZİ GÖREMEYİŞİNDEN YARARLANIN!
Yaratıcı
ekibin radyo reklamını vurgulamak için görsellerden ya da hareketli imgelerden
yararlanmaması, mesajın yarattığı etkinin az olacağı anlamına gelmez. Radyo
reklamları, etkin bir şekilde kullanıldıklarında, dinleyicilerin görecek bir
şeyi olmamasından yararlanarak sürpriz etkisini ve mesajın sonuçta yaratacağı
izlenimi eşsiz ve ikna edici bir yolla en üst düzeye çıkarabilir.
Normalde
basılı kampanyalarda ya da televizyon ve sinemada yer alan imgeler, radyo
reklamcılığında dinleyicinin zihninde canlandırılır. Radyo reklamları yönelik reklam
senaryosunda yer alan sözcükler, cümleler ve metnin tonu, dinleyicinin zihninde
belli başlı bağlantılar ve ilişkileri tetikleyecektir. Dinleyici, imgeleri bu
şekilde doğrudan kendisiyle bağlantılı, kişisel bir biçimde görselleştirebilir.
Radyoya yönelik metin yazarlarında bulunması gereken kilit özelliklerden biri,
dinleyicileri, onların zihninde doğru imgeleri yaratmak için ne söylenmesi ya
da önerilmesi gerektiğini bilecek kadar iyi tanımaktır. İmgelerin yaratılma
süreci belirli bir yere kadar devam ettirilmeli, bundan sonrası ise
dinleyicinin hayal gücüne bırakılmalıdır.
Tema Vagon Görsel ve İşitsel Sanatlar Reklam Ajansı

Yorumlar
Yorum Gönder